Wanneer is sporten (nog) gezond?

Bewegen is gezond. Dat horen, lezen en zien we allemaal. Door actief te bewegen of te sporten verbetert je conditie, blijf je fit en verminder je spanning en stress. Maar wat als je teveel of te weinig beweegt? Wanneer is sporten nog gezond?

De meeste mensen zijn onbewust al best actief: fietsen naar school of naar het werk, wandelen naar de supermarkt of het huis schoonmaken. Het kost allemaal energie. Dat is de beweging voor de dagelijkse bezigheden. Toch kiezen veel mensen ervoor om te gaan sporten.

Hardlopen, fietsen, tennis of een teamsport. Eigenlijk kan iedere sport ontzettend leuk en intensief zijn. Wat je een leuke sport vindt, verschilt natuurlijk heel erg per persoon. De een houdt vooral van gezelligheid, terwijl een ander liever alleen gaat sporten. Soms doet iemand een sport al van kleins af aan, terwijl een ander pas net begint. Dit is voor iedereen weer anders.

Maar wanneer beweeg je nou teveel of te weinig? Hoe kom je erachter en is dat nog wel gezond? Er wordt aangeraden, in de richtlijnen, dat het belangrijk is om iedere dag in ieder geval een uurtje matig te bewegen. Dit wil zeggen dat je door naar school te fietsen of door je dagelijkse stappen te zetten, je al snel op een uurtje zit. Het zou daarnaast goed kunnen zijn om twee keer per week nog wat intensiever te bewegen. Dit kan bijvoorbeeld jouw sport zijn, maar ook een intensieve gymles op school. Wat vind jij leuk om te doen?

Je kunt ook teveel bewegen. Als je meer doet dan dat je aan energie in je lijf hebt binnengekregen of als je van jezelf moet bewegen terwijl je eigenlijk ontzettend moe bent. Wanneer sporten of bewegen obsessief wordt, is dit niet meer gezond. Het kan helpen om dan iets liever voor jezelf te zijn. Ook kan het fijn zijn om dit met iemand in je omgeving te bespreken. Is er iemand die je vertrouwt? Misschien kan hij of zij je helpen om een plan te maken. Spreek met jezelf af hoe vaak per week sporten voor jou gezond is. Maak de stapjes dan klein en haalbaar voor jezelf.

Vind je het lastig om in te schatten of je voldoende beweegt? Je kunt altijd advies vragen bij een deskundige. Ook een diëtist zou met je mee kunnen kijken. Want indien je veel beweegt, zul je ook veel energie binnen moeten krijgen aan voeding. Verder kan het helpen om vooral met plezier te bewegen. Want sporten en bewegen moet vooral leuk zijn. Er zijn zoveel manieren om lekker te blijven bewegen!

Wat vind jij leuk om te doen qua sport? Vind je het soms lastig om te gaan bewegen? Of heb je het idee dat je soms teveel sport? Praat erover mee op ons forum of bespreek het in een chat met een van onze deskundigen.